Pianist playing with selective focus on fingers

Inšpiruj sa: Hodnotenie odborníčky Kajanovej z poroty GT ako pomoc hudobníkom

Súťažiacim v GT 2016 i ďalším hudobníkom prinášame vyjadrenie rešpektovanej muzikologičky.

 

Súťaž Gospeltalent 2016 spoznala 30 semifinalistov, o ktorých rozhodla širšia odborná porota. Jej členka a rešpektovaná odborníčka, profesorka na Katedre hudobnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave  Yvetta Kajanová zhrnula odborné postrehy do sumárneho hodnotenia. Cieľom je pomôcť aj tým, čo nepostúpili, ako aj ďalším aktívnym hudobníkom.

 

Stringed musical instrument

 

Hodnotenie interpretov Gospeltalentu 2016

Celkové hodnotenie: Všetci zúčastnení hudobníci sú talentovaní, ale nie vždy sú zvládnuté základné hudobné atribúty muzikality – čistá intonácia pri speve a naladená gitara, dokonca aj keď sa odosobním od možností a podmienok, že nie každý z nich má k dispozícii kvalitné nahrávacie domáce „štúdio“. Mnoho sa dá naučiť počúvaním hudby. Najmä speváčky – ženské zjavy – vidieť, že veľa času strávia pri počúvaní hudby, aj keď ich často vedie skôr túžba stať sa speváčkou-celebritou, počúvanie a imitovanie môže priniesť svoje ovocie, ak je konfesijne vo viere speváčka dobre vedená.

 

“Nie je dôležité vyhrať, ale pôsobiť vo svojej komunite, prinášať radosť, denno-denne spievať a hrať.”

 

Odporúčam tým, ktorí majú ambície pokračovať a umiestnili sa bodovo nižšie, aby ďalej cvičili, rozvíjali svoje aktivity, pretože nie je dôležité vyhrať, ale pôsobiť vo svojej komunite. Tam treba prinášať radosť, denno-denne spievať a hrať, kde si speváci a hudobníci budujú svoju komunitu a najmä majú svoje publikum. Mnohé z interpretácie a aj kompozície piesne sa dá zlepšiť aj navštevovaním ZUŠ, kde sa môžu niečo naučiť od profesionálnych hudobníkov.

 


 

Texty: Ak sa v každom texte „spieva, chváli a dvíhajú ruky k nebesám“, opakuje donekonečna „ty si svätý Boh, tvoje meno vzývam“, všetci „spievajú pieseň chvál“, to je klišé, ktoré neustálym opakovaním v otrepanej melódii začne byť podozrivé z neúprimnosti a vykrádania iných už jestvujúcich spevov chvál.

 

“Charakter piesne sa zmení v momente, ak zmeníte základný rytmický model.”

 

Aspoň v 80% piesňach je použitý ten istý rytmický model (hraný na gitare), čo je škoda, pretože charakter piesne sa zmení v momente, ak zmeníte základný rytmický model, tu už však treba trochu o hudbe aj niečo vedieť a začať študovať, aj pop music a gospel má svoju históriu.

 


 

Štýl: Všetci hrajú pop rock, alebo sa v chválach inšpirovali hudbou Matta Redmana či Tima Hughesa. Teda ak konečne niekto použil štýl britpopu, RnB, disco, alebo siahol po starých spirituáloch, tak ich piesne zrazu ožijú v celkovej jednotvárnosti štýlu (vypočula som si stovku súťažných piesní).

 

“Jednu minútu opakovať tú istú frázu je pri dvojminútovej skladbe premrhaný čas, kde bolo treba ukázať niečo svieže, inšpiratívne, interpretačne zaujímavé.”

 

Ak majú hudobníci k dispozícii asi dve minúty a z toho jednu minútu dokola opakujú tú istú frázu, tak je to zbytočne premrhaný čas, v ktorom mali ukázať niečo svieže, inšpiratívne, interpretačne zaujímavé. Škoda!

 


 

 

Interpretácia a kompozícia: Ďalší problém predstavuje úroveň interpretácie, niektoré mali celkom vydarený text, iné zasa melódiu, ale interpretácia bola veľmi amatérska. Boli prípady, keď to bolo aj naopak, vynikajúca interpretácia, dokonca aj hudobný štýl, ale skladba nie je práve najvydarenejšia, alebo aj ďalší prípad, interpretácia, skladba sú dobré, ale je otázne, či skladba patrí do sveta gospel music.

 

Prof. Yvetta Kajanová, CSc.
muzikológ a hudobný kritik

 

Foto: Depositphotos.com/stockyimages